
黑 楊（yeung@harkyeung.com）

所謂軍票 日寇發行
長沙會戰 三挫日寇

八月二十日，商業電台記者到
九龍馬頭圍道，訪問一位賣缽仔糕
的老伯，問他何時開始經營。老伯
答稱：離開軍隊就幹這一行了。記
者問他：打過哪一場仗？老伯答
稱：三次長沙會戰都有參加。記者
以為是 「打內戰」，老伯糾正：
「打日本仔。」記者又問：可有軍

票？老伯答稱： 「沒有！」這兩項
答問，反映了香港年輕一輩對日本
侵華和我國抗戰的歷史認識模糊。

所 謂 軍 票 ， 全 稱 「軍 用 手
票」，是日本一九三七年發動侵華
戰爭以後，在佔領區發行，藉此搜
掠物資，強迫我同胞使用，是日本
侵華的經濟掠奪工具。軍票在戰後
成為廢紙，單是淪陷區同胞就損失
慘重。香港有索償協會，組織受害
者向日本索償。抗戰將士前線殺
敵，當然不會用軍票。

長沙會戰，發生在湖南北部及
江西、湖北省境，是日軍進攻以長
沙為基地的我軍第九戰區的戰役，

共有三次：第一次由一九三九年九
月中旬打到十月上旬，第二次由一
九四○年九月中旬打到十月上旬，
第三次由一九四一年十二月中旬打
到一九四二年一月中旬。三次都是
日軍憑着武器精良，空軍配合，主
動出擊，懸軍深入，力求速戰速
決；三次都因兵力不足而敗退，尤
以第三次，雖用了七萬兵力，在我
軍誘敵深入後，集中三十萬大軍，
將其三面包圍，因而倉皇逃竄，棄
屍遍野。

三次長沙會戰，我軍都是由第
九戰區司令長官薛岳指揮；第三次
殲敵最多，凡五萬餘人，但我軍傷
亡也近三萬，可知戰況慘烈。儘管
付出重大代價，卻堅定了軍民抗戰
必勝的信心。而美國和英國也承認
此役對支持他們在太平洋戰場作戰
起了一定的作用。

薛岳將軍得享高壽，到一九九
八年才病逝，終年一百零二歲。

容若

2009年8月份香港整體出口和
進口貨值皆錄得跌幅，其中產出口
貿易貨值為 50.31 億，2008 年 8 月
份出口貨值為 80.23 億，港產出口
貨值的同比跌幅為 37.3%；轉口貿
易貨值為 2,082.7 億，整體出口貿
易貨值為 2,133.01 億，去年同比下
跌 13.9%。進口貨值方面，去年同
比下跌 9.8%，貨值為 2,351 億元，
錄得有形貿易逆差達218億元，相
當於商品進口貨值的7.3%。

據悉，8 月份本港商品出口按
年跌幅比7月份收窄，但仍然達到
雙位數水平，也是連續第 10 個月
下跌，且跌幅大於市場預期，出口
前景仍未明朗；有經濟學者認為出
口商品要止跌主要是取決先進經濟
體系國家的進口需求復蘇才行。

至於8月國家出口總值同比亦
下跌 23.4%，進口總值同比下跌
17%，由 1 至 8 月份累計進出口同
比下跌分別為 22.7%及 22.2%；反
映進出口商品貿易前景仍未見任何
復蘇情況，亦間接反映歐美地區需

求持續疲弱；有分析指出，金融海
嘯後，經濟仍處於低谷，香港的股
市和樓市復蘇，並不真正反映經濟
復蘇，還需要一段較長時間才會見
到復蘇的動力。

專業教育培訓顧問 呂康

港台轉型爭拗逾港台轉型爭拗逾2020年年

The SAR Government announced yesterday that Radio Television
Hong Kong （RTHK） will be retained as a government department
to serve as the public service broadcaster, and it will be given new
resources to enhance its service.

This correct policy decision is in the interest of society and thus
deserves to be welcome and supported.

Upon the announcement of the new policy decision, some critics said
it was actually "back to Square One", making no headway at all
after years of debate over the role of RTHK. Such criticism is not
valid. The new policy decision is absolutely not "back to Square One"
but instead entrusts RTHK with a new mission, giving it an
opportunity for new development.

As a matter of fact, the so-called debate over the role of RTHK in
recent years is in essence a contention between political public
opinions. In some persons' view, while RTHK is paid by taxpayers'
money, it is nonetheless not obliged to serve the administration of the
Government. And in the name of "editorial independence", RTHK
can simply ignore any requirement of the Government. To achieve
this aim, some people have advocated for the "independence" of
RTHK, proposing to let RTHK become a public broadcaster
independent of the Government. The Government would have to
continue covering its expenditure while keeping its hands off its
operation.

Prompted by such a controversial view, the debate over the role of
RTHK has lasted several years, causing certain confusion in society
and among citizens. The announcement yesterday has not only

shattered some people's "dream" but also further clarified the role, duty
and status of RTHK. It is a government broadcaster - that's all and
nothing else.

As such, some people naturally would feel greatly disappointed and
even try to fight against it. But one must not be polite in a contention
of political public opinions, nor should one pretend to be "democratic".
A government needs its own broadcaster as its mouthpiece to covey,

interpret and promote its policies and administration, as a bridge to link
the government and citizens. On this matter, no ambiguity is allowed.

In response, some people said yesterday that the controversy over the
role of RTHK has lasted for more than 20 years. This is both true and
untrue. Before Hong Kong returned to the Motherland, the
British-Hong Kong colonial government indeed already raised the
issue of letting RTHK become independent or a public organisation.
This was proposed in order to help it tighten its control of public
opinions and meet its needs to create "false democracy" and "false
public will". After Hong Kong's return to the Motherland, the
advocacy by some people for an independent RTHK has been aimed at
freeing RTHK from its due obligations to the SAR Government.
These two circumstances are totally different in nature. But there is
one thing in common, that is, they both manifest the intensity of the
battle in control of political public opinions and highlight the
government's need to have a broadcaster as its own mouthpiece.

With the SAR Government's announcement yesterday, the future

role, mission and duty of RTHK is now clearly defined. As a
government broadcaster, a major prerequisite or what distinguishes it
from other private broadcasters is that: RTHK must put fundamental
interests of whole society above everything else and serve the general
public rather than just serving a minority of people; it must cooperate
with and help the SAR Government in its administration and join its
efforts to safeguard prosperity and stability in society. In some past
programmes, RTHK used to smear the SAR Government as "Taliban",
call the then chief executive Tung Chee Hwa as "Old Confused Tung".
Surely such behaviour only satisfies the needs of a minority of people

instead of being responsible to the majority of citizens.

Of course, while a government broadcaster must promote government
policies and cooperated with the government's administration, its
freedom of press and editorial independence must also be respected.
These two do not go against each other but rather are complementary
to each other to bring out the best in each other. An environment
where public opinions are freely expressed, outspoken and critical will
only make the government's administration more efficient, more
understandable and acceptable to the public. The broadcaster of the
SAR Government has its destined mission and duty, but it is by no
means a propaganda apparatus or a "load hailer". This is also certain
and clear. It is thus hoped that, under the new requirement, with its
new mission and at a new stage, RTHK will better satisfy citizens with
its new development.

23 September 2009

政府電台不能再為少數人服務政府電台不能再為少數人服務
特

區政府昨日宣布：香港電台將
會肩負公共廣播機構的職責，
繼續以政府部門的身份服務市

民，且會獲得增撥資源更好發展。
這是一項符合社會整體利益的正

確決策，值得歡迎和支持。
在有關消息公布後，一些人將之

形容為 「原地踏步」，說什麼港台角
色、地位問題爭論了多年，最終還是
回到了原來的位置。此一說法是不確
的。昨日的公布，絕不是 「回到老地
方」，而是賦予了香港電台新的發
展、新的機遇和新的使命。

事實是，近年所謂港台角色問題
的爭論，實質上是一場政治輿論之爭。有人認為，香港電台雖由
公帑支付，但並不存在為政府施政服務的義務，在 「編輯自主」
之下，可以不必理會政府的需求。為了達到這一目的，有人提出
了港台 「獨立」的主張，建議香港電台脫離政府獨立，成為一個
公營電台，政府錢照給，但卻不能管。

在此主張或爭議之下，港台角色問題擾攘了多年，也在社會
和市民中造成了一定的混亂。昨日的宣布不僅終止了一些人的
「夢想」，而且進一步明確、確立了港台的角色、職責和地位，

香港電台就是政府電台，如此而已，豈有他哉！
對此，一些人當然會大失所望，甚至要跳起來反對；但是，

政治輿論之爭是不能客氣的，更不必 「假民主」，作為一個政
府，就是需要有一個政府電台來為它發聲，為它傳達、解釋、推
動各項政策和施政，為它充當政府與市民之間溝通的橋樑，這點
是決不能含糊的。

就此昨日有人說，港台角色、地位之爭已經存在了二十多

年。此說既是事實、也不是事實。回
歸前的港英殖民政府，的確已經提出
了港台獨立或公營化的問題，但此一
主張的提出，是為了配合其進一步控
制輿論和製造 「假民主」、 「假民
意」的需要，而回歸後一些人鼓吹的
港台獨立，卻是要擺脫對特區政府應
有的責任，在性質上是完全不相同的
兩回事，但在說明政治輿論爭奪戰之
激烈，說明政府為什麼需要有一個電
台、需要有自己聲音的問題上，其理
卻是則一的。

隨着特區政府的宣布，香港電台
未來的角色、任務和職能已經十分明

確，作為一個政府電台，首要的一個大前提，或者明顯有別於其
他私營電台的地方，就是它必須以全社會的根本利益為依歸，為
全體市民大眾服務，而不是只為少數人服務；要配合和協助特區
政府更好施政，共同維護社會的繁榮穩定。如以前公然把特區政
府誣為 「塔利班」、把特首董建華罵為 「老懵懂」，就明顯只是
滿足、符合少數人的需要而不是向大多數市民的利益負責。

當然，作為一個政府電台，在宣傳官方政策、配合政府施政
的同時，新聞自由、編輯自主的原則同樣必須得到尊重，而二者
不但並不違背，相反還可以相輔相成、相得益彰。一種自由活
潑、敢說敢言、勇於批評的輿論風氣，只會令到特區政府的施政
更有效率、更為民眾所理解和接受。特區政府電台有其既定使命
和職責，但絕不是宣傳機器、不是 「傳聲筒」，這一點同樣是明
確和肯定的。希望香港電台在新要求、新使命、新台階之下有令
市民更滿意的發展。

2009/09/23大公報社評

Sometimes it is good to tell the readers a bit of history, so that the story
carries a bit of depth. I added this in the third paragraph. At the same time I
described the skeleton. The readers could have an idea how important it was
and decide whether the exhibition was worth going.

The entire skeleton, 70 per cent of which is well preserved, was
found in 1985 in Inner Mongolia during the construction of a large
chemical factory. The creature lived about 100 million years ago,
during the early Cretaceous period.
"Visitors won't see it like this," says Feng Lu, a researcher at the

Inner Mongolia Autonomous Region Museum. "The strings will be
taken away when the plaster is dry. Journalists ask me why we send
replicas. This is why."
The exhibition features about 200 fossils of dinosaurs, ancient

animals and plants unearthed on the mainland. Most are on loan from
the Inner Mongolia Autonomous Region Museum, with others from the
Institute of Geology of the Chinese Academy of Geological Sciences in
Beijing, Chongqing Museum of Natural History and Lufeng Dinosaur
Museum.

Dinosaurs Part 2

香港電台是政府機構，其負責人和主要採編播人員都是公務
員，長期以來一直按照類似英國廣播公司（BBC）的模式運作經
營，在財政方面由政府撥款，但在編輯方針上則相對獨立。

香港電台有80年的歷史，伴隨眾多市民成長，已經成為港人
的集體回憶。

但在 80 年的歷史中，就有超過 20 年的角色爭拗：1999 年，
香港電台因為邀請台灣駐香港代表鄭安國到電台討論李登輝提出
的 「兩國論」，引起各界猛烈抨擊，後來又有廣播處長張敏儀突
然調職。

不過，港台問題終在2009年9月22日塵埃落定。香港政府經
過諮詢後，認為毋須將港台轉制為公共廣播機構，正式確認其作
為政府部門的地位不變，港台四成的非公務員合約員工，有機會
可轉制為公務員。

港台肩負清晰的公眾使命後，會恢復招聘公務員，以填補職
位空缺，更將獲分配額外財政、人手和頻譜資源，包括專設的數
碼電台和電視頻道。港台也可藉新增的頻譜轉播國家的電台、電
視節目，也會加強與海外廣播機構合作，讓香港社會加深了解及
認識國家的發展，擴寬國際視野。

第231期

A39 通識新世代 2 二〇〇九年十月二日 星期五

基本功基本功中文中文

五星級五星級英文英文

通識通識記憶體記憶體

責任編輯：張錦文

香港內地進出口同下跌
世世 「「數數」」 社經社經

Government broGovernment broadcasteradcaster
must no longer servmust no longer serve the fewe the few

EditorialEditorial

WORDS AND USAGE
① In the interest of something（idiom）- As an
advantage or benefit to something; in order to advance or
improve something.
Examples：1.In the interest of health, people are asked not to
smoke. 2.The police imprisoned the suspects in the interest
of the safety of the public.
②Make headway（idiom）- To make progress, especially
when this is slow or difficult.
Examples： 1.Talks between the two countries are making
very little headway. 2.The ship was unable to make much
headway against the tide.
③ Entrust...with...（phrasal verb）– To make someone
responsible for doing something.
Examples：1.Can you entrust an assistant with the task？ 2.
Two senior officials have been entrusted with organising the
conference.
④ In essence（idiom）- Basically； essentially.
Examples：1.After negotiations, the two sides have agreed on
the issue, in essence. 2.In essence, lightning is just a giant
spark of electricity.
⑤ Keep one's hands off（idiom）- To refrain from
touching or handling something.
Examples：1.I'm going to put these cookies here. You keep
your hands off them. 2.Keep your hands off my books,
please...

歐美需求持續疲弱，香港還需
較長時間才會見復蘇的動力

社評社評


